پژوهشی بر روی غزلهای حافظ

پایان نامه
چکیده

رساله حاضر پژوهشی است بر روی 5 غزل از دیوان حافظ (نسخه محمد قزوینی و قاسم غنی 1320) که از نظر آواشناسی، معناشناسی و دستور بررسی شده است . در بررسی آوایی این نتیجه بدست آمد که تعداد کل همخوانها بیشتر از واکه ها است . در میان همخوانها، همخوانهای انفجاری و در میان واکه ها، واکه پیشین باز پروقوع ترین واجها هستند. در این اشعار هجاهای کوتاه بیشتر از هجاهای بلند بکار رفته و تعداد هجای cvcc که بلندترین هجا می باشد بسیار کمتر است . در میان خوشه های دو همخوانی داخل هجا در کلمات بسیط، مشتق و مرکب ، ترکیب غنه - انفجاری بالاترین کاربرد را داشته و ترکیب روان - انفجاری در میان مجموع خوشه های دو همخوانی در محل اتصال هجا پروقوع ترین خوشه بوده است . آرایش دو واکه ای(aa) و آرایش سه واکه ای(aaa) در میان کلمات بسیط بالاترین بسامد را دارا بوده است . بررسی طرحهای هجایی نشان داد که در واژه های تک هجائی، دو هجایی و سه هجایی بترتیب هجای cvc، cv.cvc و cv.cv.cvc در کلمات مشتق و طرح cvc در کلمات بسیط بیشتر از همه بکار رفته است . در تحلیل دستوری، هر غزل بطور جداگانه بررسی شده و ساخت های اضافه، واژه های هم معنی، واژه های متضادالمعنی، کلمات مهجور، ساخت افعال و زمان آنها، ساختمان تکواژی کلمات ، مبهمات ، ادات ، حروف و جابجایی و حذف در جمله بدست داده شده است . در تحلیل معنایی، معنی هر بیت ، موضوع اصلی و فرعی و رابطه بین آنها و نحوه ارائه موضوع از نظر کنایه، استعاره و یا تشبیه بررسی شده است .

منابع مشابه

مقایسه مضامین غزلهای فارسی حافظ و فضولی

فصل اول شامل مختصری از احوال و آثار حافظ شیرازی است که پس از توضیحی درباره ی ادبیات فارسی میان قرن های 8 تا 10، وارد بحث درباره ی احوال و آثار فضولی بغدادی می شود. در فصل دوم پس از اینکه درباره ی رند و بازتاب آن در ادبیات صحبت کرده ایم، مضامین قلندرانه، رندانه و مغانه، ابتدا در غزل های حافظ و سپس فضولی آورده شده و پس از بررسی، مقایسه ای میان این مضامین صورت گرفته است. با بررسی هایی که در این فص...

پژوهشی بر نگاره‌های نسخه خطی دیوان حافظ کتابخانه پرینستون

اشعار حافظ به دلیل ابهامات پیچیده، معنای غیرصریح و امکانات تفسیری گوناگون قابلیت تصویری کمتری نسبت به شعر دیگر شاعران فارسی زبان دارند؛ از این رو نسخه‌های مصور کم‌شماری از دیوان وی در دست است و عمده نمونه‌های تصویرشده نیز متعلق به عصر صفوی و پس از آن می‌باشند. مسئله اصلی در پژوهش حاضر معرفی و مطالعه یکی از این نمونه‌های نفیس و مهجور است که در سال 926 ه.ق پدید آمده و هم اکنون در کتابخانه دانشگاه...

متن کامل

بوطیقای فضا در غزلهای روایی عطار

عطار از نخستین شاعرانی است که به‌صورت جدی در غزل روایت‌پردازی کرده است. طرح روایت در این دسته از غزلیّات تنها وجه یا قالب ادبی نیست، بلکه ساختاری معرفت‌شناختی دارد. عطار در طرح این روایت‌ها و پیشبرد فرآیند معناسازی در آن، به­نحو مؤثری از فضای دلالی حاکم بر اشعار بهره می‌برد. در این غزلیّات فضا عنصر پس‌زمینه‌ای ساده محسوب نمی‌شود؛ بلکه بر کل روایت سایه افکنده است. بررسی غزل‌روایت‌های عطار نشان می‌...

متن کامل

یادداشتی بر نگاشت های جمعی حافظ طیف روی c*- جبرها

متیو و رادی [14] ثابت کرده­اند که اگر  ایزومتری طیفی یکانی از c*- جبر یکدار a به روی c*- جبر یکدارb  از نوع i با فضای ایده­آل هاسدورف و کلاً ناهمبند باشد، آنگاه  جردن ایزومورفیزم است. در این یادداشت نشان می­دهیم که اگر یک نگاشت جمعی پوشا و حافظ طیف باشد، آنگاه جردن ایزومورفیزم است بدون فرض اینکه کلاً ناهمبند باشد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تهران

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023